пʼятниця, 5 лютого 2021 р.

 

ІНФОРМАЦІЙНИЙ МАТЕРІАЛ ПРО «БЕЗПЕКУ В ІНТЕРНЕТІ»

Вдосконалення інформаційних технологій створює умови для ефективного розвитку сучасного суспільства. Комунікаційні засоби стали невід’ємною складовою життя людей у всіх сферах діяльності. Мобільні телефони, комп’ютери та Інтернет, розширивши комунікаційні, просторові й часові межі, розкрили нові можливості для спілкування, освіти, праці, відпочинку та творчої самореалізації особистості.

 Казка про "безпечний інтернет"



День безпечного Інтернету 2021 в нашій школі


 

Цей день проводиться з метою залучити до дій кожного, хто відіграє свою роль у створенні кращого Інтернету для всіх, зокрема, наймолодших користувачів.

 

1,8 млрд. людей у світі підключені до Мережі Інтернет. З кожним днем ця кількість зростає. Інформаційний світ захоплює не тільки дорослих, а й дітей. 96% дітей користуються Інтернетом.

Таблиця 1. Активність виходу дітей в мережу Інтернет, %

Щодня3 рази на тиждень1 раз на тиждень
10-11 років10%75%15%
12-13 років22%67%11%
14-15 років34%54%12%
16-17 років65%24%11%

Є безліч можливостей використання інформаційних технологій — від са-мостійного складання досить досконалих програм, створення своїх сторінок у просторі Internet, дистанційного навчання до занурення у світ найкращих музейних колекцій, бібліотек. Виникають запитання: як впливає цей дивовиж-ний штучний інформаційний світ на психіку людини і, зокрема, дитини? За яких умов цей новий вид людської діяльності сприяє розвитку особистості, а за яких заважає?

Завдяки Інтернету діти та підлітки шукають необхідну інформацію для занять, завантажують музику та фільми, переглядають пошту, спілкуються з іншими користувачами Інтернету. Інтернет-технології стали природною складовою життя дітей і сучасної молоді. Комп’ютер є не тільки розвагою, але й засобом спілкування, самовираження та розвитку особистості.

Самостійне пізнання інформаційного світу дозволяє розширити коло інтересів дитини і сприяє її додатковій освіті, спонукає до кмітливості, привчає до самостійного розв’язання задач. Навчальні, розвиваючі та розважальні Інтернет-ресурси орієнтовані на дітей будь-якого віку. За їх допомогою діти в цікавій ігровій формі засвоюють основи письма та лічби, вчаться малювати та моделювати, привчаються до самостійної роботи і складають уявлення про навколишній світ. До завдань розвиваючих програм та ігор входить також удосконалення пам’яті, уваги, мислення, логіки, спостережливості, тренування швидкості реакції та ін. Існує багато ігор, що водночас мають виховну і освітню основу та здатні викликати інтерес дітей шкільного віку до економіки, соціології, історії, літератури.

Всесвітня мережа також задовольняє потребу підлітків у лідерстві. Діти, які добре знають комп’ютер та Інтернет, більш адекватно оцінюють свої здібності та можливості, вони більш цілеспрямовані та кмітливі.

Чим приваблює Інтернет дітей і підлітків?

  • Різноманітне спілкування.
  • Утамування інформаційного голоду.
  • Пошук нових форм самовираження.
  • Анонімність і віртуальна свобода.
  • Відчуття спільності та приналежності до групи.

Діти засвоюють нові цифрові технології та вчаться вільно орієнтуватися в інформаційному просторі. Вони виявляють підвищену зацікавленість усім новим, найбільше піддаються впливу зовнішнього середовища. Тому увага батьків до Інтернет-безпеки дітей є дуже важливою.

Діти не можуть реально оцінювати рівень достовірності й безпеки інформації, що містить Інтернет-простір. На сьогоднішній день понад 60% дітей та підлітків щодня розмовляють в Інтернет-чатах. Троє з чотирьох дітей, що працюють в режимі он-лайн, готові поділитися приватною інформацією про себе і свою сім'ю в обмін на товари і послуги. А кожна п'ята дитина щорічно стає мішенню зловмисників. Доступність Інтернет-ресурсів для неповнолітніх диктує підвищені вимоги до якості, достовірності та безпеки інформації, що міститься в Мережі.

Незважаючи на загальні норми мережевого етикету, межі вседозволеності в інтернет-просторі ще достатньо широкі. Порушення соціальної адаптації та недостатня увага з боку батьків роблять віртуальний світ найбільш бажаним для дитини. Надання переваги віртуальному світу перед реальним справляє негативний вплив на психіку і здоров’я дитини та може погіршити не тільки зір, поставу та сон, але й викликати тривожність, дратівливість, соціальну дезадаптованість і узалежнену поведінку.

Тільки 24% дорослих перевіряють, які сайти відвідує їх дитина. При тому, що 87% батьків вважають, що повинні навчати дітей правилам безпечного користування мережею. Лише 11% батьків знають про такі онлайн-загрози, як “дорослий” контент, азартні ігри, онлайн-насилля, кіберзлочинність. Інститут соціології НАН України провів дослідження про те, наскільки серйозними є загрози, які підстерігають українських дітей в Інтернеті. Адже хоча рівень комп'ютерної грамотності зростає, багато батьків просто не розуміються на підводних каменях мережі для їх чад: 76% батьків навіть не цікавляться, які Інтернет-сторінки відвідує їх дитина . Дана статистика змушує замислитись. Батьки досить спокійно спостерігають неконтрольовані візити дітей в Інтернет. І наслідки такої поведінки вже є.

Таблиця 2. Ризики та небезпеки користування Інтернетом

№п/пРизики онлайн-спілкуванняКількість дітей (%)
1.Побачивши в інтернеті рекламу алкоголю чи тютюну, хоча б раз спробували їх купити28%
2.Готові переслати свої фотографії незнайомцям в Мережі28%
3.Періодично потрапляють на сайти для дорослих22%
4.Без вагань погоджуються повідомити інформацію про себе і свою сім’ю17%
5.Відправляють платні SMS за бонуси в онлайн-іграх, не звертаючи уваги на їх вартість14%
6.Намагалися купити наркотики11%

Слід також відмітити, що 79% дітей впевнені у тому, що вони достатньо інформовані про ризики в Інтернет та 67% навіть повідомили, що їм розповідали правила роботи в мережі. Основними інформаторами, за словами дітей, є батьки (59%), друзі (37%) та на останньому місці — вчителі (33%).

Аналізуючи результати цього дослідження, можна сміливо констатувати недостатній рівень інформування населення України щодо правил безпечної роботи в Інтернет.

До переліку Інтернет-загроз відносять:

  • Комп’ютерну залежність;
  • Розходження між реальним «я» і своїм Інтернет-образом;
  • Доступ до небажаного контенту (дорослий контент);
  • Інтернет-шахрайство;
  • Зараження комп’ютера шкідливим програмним забезпеченням;
  • Он-лайн насильство;

І все ж комп'ютер – це наше майбутнє. Робота на ньому навчає дітей новому способу, простішому і швидшому, здобуття і обробки інформації.

Світова громадськість приділяє особливу увагу питанням безпеки дітей, що відносяться до найбільш вразливої категорії користувачів Інтернету. Міжнародні організації, уряди країн, різні структури створюють і підтримують програми, спрямовані на навчання грамотного і безпечного використання Інтернету дітьми.

Захист дітей та молоді від негативних інформаційних впливів є одним із державних напрямів української державної політики в галузі освіти. Змістом державної політики у сфері захисту суспільної моралі є створення необхідних умов, які сприяють реалізації права на інформаційний простір, вільний від матеріалів, що становлять загрозу фізичному та інтелектуальному розвитку або морально-психологічному стану дітей та молоді.

ПРАВИЛА Інтернет-БЕЗПЕКИ І Інтернет-ЕТИКИ ДЛЯ ДІТЕЙ І ПІДЛІТКІВ

  • Ніколи не давайте приватної інформації про себе (прізвище, номер телефону, адресу, номер школи) без дозволу батьків.
  • Якщо хтось говорить вам, надсилає вам, або ви самі віднайшли у мережі щось, що бентежить вас, не намагайтеся розібратися в цьому самостійно. Зверніться до батьків або вчителів - вони знають, що треба робити.
  • Зустрічі у реальному житті із знайомими по Інтернет-спілкуванню не є дуже гарною ідеєю, оскільки люди можуть бути дуже різними у електронному спілкуванні і при реальній зустрічі. Якщо ж ви все ж хочете зустрітися з ними, повідомте про це батьків, і нехай вони підуть на першу зустріч разом з вами.
  • Не відкривайте листи електронної пошти, файли або Web-сторінки, отримані від людей, яких ви реально не знаєте або не довіряєте.
  • Нікому не давайте свій пароль, за виключенням дорослих вашої родини.
  • Завжди дотримуйтесь сімейних правил Інтернет-безпеки: вони розроблені для того, щоб ви почували себе комфортно і безпечно у мережі.
  • Ніколи не робіть того, що може коштувати грошей вашій родині, окрім випадків, коли поруч з вами батьки.
  • Завжди будьте ввічливими у електронному листуванні, і ваші кореспонденти будуть ввічливими з вами.

Правила Інтернет-безпеки (відео).

Правила з Інтернет-безпеки для дома.

Програма "Безпека дітей в Інтернеті" включає цілий ряд заходів, спрямованих на навчання дітей, педагогів та батьків правилам безпечного користування Інтернетом.Більш детально на сайті Онляндія -http://www.onlandia.org.ua/6 правил для батьків - розумних користувачів Інтернету:http://www.onlandia.org.ua/pages/v_turvallisesti_6rulesПравила використання Інтернету вдома:http://www.onlandia.org.ua/pages/v_...sti_pelisaannotЗасоби батьківського контролю:http://www.onlandia.org.ua/pages/pctБезпечне використання інтернету дітьми разного віку:http://www.onlandia.org.ua/pages/v_...s_ja_lapsen_ikaОцінка інформації з Інтернету:http://www.onlandia.org.ua/pages/v_...lisesti_contentБезпечне операційне середовище:http://www.onlandia.org.ua/pages/v_...sti_turvallinenПрава дітей у мережі:http://www.onlandia.org.ua/pages/v_lapsen_oikeudetЯк працює веб-фільтр батьківського контролю:http://www.onlandia.org.ua/pages/pct_vista_filterБезпечна електронна пошта:http://www.onlandia.org.ua/pages/e-mail

10 золотих правил безпеки в Інтернеті для дітей.

1. Нікому без дозволу батьків не давати особисту інформацію: домашню адресу, номер домашнього телефону, робочу адресу батьків, їхній номер телефону, назву й адресу школи.

2. Якщо знайдете якусь інформацію, що турбує вас, негайно сповістіть про це батьків.

3. Ніколи не погоджуватися на зустріч з людиною, з якою ви познайомилися в Інтернеті. Якщо все ж таки це необхідно, то спочатку потрібно спитати дозволу батьків, а зустріч повинна відбутися в громадському місці й у присутності батьків.

4. Не посилати свої фотографії чи іншу інформацію без дозволу батьків.

5. Не відповідати на невиховані і грубі листи. Якщо одержите такі листи не з вашої вини, то сповістіть про це батьків, нехай вони зв'яжуться з компанією, що надає послуги Інтернет.

6. Розробити з батьками правила користування Інтернетом. Особливо домовитися з ними про прийнятний час роботи в Інтернеті і сайти, до яких ви збираєтесь заходити.

7. Не заходити на аморальні сайти і не порушувати без згоди батьків ці правила.

8. Не давати нікому крім батьків свої паролі, навіть найближчим друзям.9. Не робити протизаконних вчинків і речей в Інтернеті.

10. Не шкодити і не заважати іншим користувачам.

Як допомогти дитині безпечно користуватись

Інтернетом: ідеї для батьків

Безперечно, сьогодні, в цифрову епоху, бути батьками складніше, ніж будь-коли раніше. Це пов’язано з тим, що ми, батьки, не маємо такого досвіду  користування Інтернетом та цифровими пристроями, як наші діти. Ми ще з того покоління, коли листи писали на папері, а не у всіляких месенджерах, шукали інформацію в друкованих енциклопедіях, а не кричали у відповідь: «Зараз

загуглю! ». Сьогодні Інтернет надає нам та нашим дітям величезні можливостідля розвитку та вдосконалення, спілкування та освіти. І наше завдання, як

батьків, зробити використання цього ресурсу якомога безпечнішим та кориснішим для наших дітей.Саме тому ми пропонуємо декілька ідей, які допоможуть організуватибезпечне використання Інтернету у Вашій родині.

                                      ЗАГАЛЬНІ ПРАВИЛА КОРИСТУВАННЯ

Домовтесь про правила використання цифрових пристроїв у Вашій родині. Наприклад, не пізніше ніж за годину перед сном, вимикати всі цифрові пристрої. Це корисно тому, що «блакитне світло» екрану пригнічує секрецію гормону мелатоніну (відомого як «гормон сну»), тому людина гірше засинає.

 Можете встановити програму f.lux, яка регулює температуру кольорівого екрану цифрового пристрою.

Оптимальний час користування Інтернетом залежить від пристрою, який використовує дитина. Для дошкільнят не рекомендовано використанняцифрових пристроїв взагалі (особливо до 2-х років), а для старшокласників – до 2годин на день загалом.

Встановіть на цифровий пристрій антивірусні програми і налаштування

безпеки. Сьогодні практично всі мобільні оператори і провайдери пропонують

функцію безпечного Інтернету для Ваших дітей. Але пам’ятайте: важливим

чинником є підтримка довірливих відносин з дитиною, обговорення досвіду

використання Інтернету, проблем та можливостей, з якими вона зустрічається

під час користування всесвітньою мережею. Покарання не вчать дитину цінностей або норм поведінки, а можуть лише збільшити ймовірність таємного проступку. Обговоріть з дитиною, чому Ви встановлюєте таку програму і для  чого.

 Можете встановити безкоштовний плагін для браузера AdblockPlus, який

блокує настирливо спливаючу рекламу.

Цікавтеся тим, що робить дитина онлайн, що їй подобається дивитися.Установіть собі ті ігри, в які грає Ваша дитина, продивіться саме ті сайти чиканали в YouTube. Запитуйте, що він/вона сьогодні дізнались нового, що сьогодніобговорюється в Інтернеті тощо.

                                                  ЯКИЙ ЦИФРОВИЙ СЛІД ВИ ЗАЛИШАЄТЕ?

Цифровий слід Ваших дітей може початися, перш ніж вони почнутьходити, і він може йти за ними все життя. Дитина тільки народились, а рідні таблизькі вже виставили фото новонародженого у соціальній мережі. Інформація, яка розміщується про дітей чи дітьми в Інтернеті, як правило,надовго залишається доступною для будь-кого у світі. Це може загрожуватибезпеці, приватному життю, гідності дитини або по-іншому робити їївразливою на всіх етапах життя.Уявіть, що якби Ваш цифровий слід (згадка про Вас у всіх документах чифото) почався в ранньому дитинстві і який би вигляд мали результати пошукуВашого імені сьогодні?
 Організація Zeeko з Ірландії перед опублікуванням чогось в Інтернеті пропонує дотримуватись цікавого «правила футболки»:
якщо Ви не хочете всюди носити футболку з таким написом, непублікуйте цього в онлайн.
 Розробіть власні правила приватності родини та домовтеся нерозміщувати особисту інформацію в Інтернеті (домашню адресу, телефон, датународження, особисті фотографії і фотографії свого будинку, тощо).

                                   ІНТЕРНЕТ ТАКИЙ ЯКИМ МИ ЙОГО СТВОРЮЄМО

 Ви та Ваша дитина відіграєте важливу роль у розвитку Інтернету.Обмінюючись інформацією, спілкуючись з іншими, залишаючи коментарі, Виробите Інтернет, що зростає кожну хвилину. Інтернет такий, яким мистворюємо його щодня: він стає кращим і доброзичливішим настільки, наскільки кожний з нас є ввічливим та позитивним онлайн.

 Навчіться самі і навчіть дитину критично ставитися до інформації,знайденої в мережі. Не все, що опубліковано в Інтернеті, може бути правдою.Не всі люди в житті можуть бути такими, якими показують себе в мережі.

 Покажіть дитині можливості Інтернету для цілеспрямованого розвитку: разом вивчайте мову, дивіться картини відомих художників, слухайтекласичну музику і т.д.________________________________________________________________________________ЯК І ДЕ ОТРИМАТИ ПІДТРИМКУ ТА ДОПОМОГУ?

Такі міжнародні організації, як ООН, ЮНІСЕФ, Рада Європи, зазначають,що існуючі права людини та основні свободи в рівній мірі відносяться якдо оффлайн, так і до онлайн-простору. Ніхто не повинен бути об’єктомнезаконного втручання в здійснення прав людини та основних свобод під часперебування в Інтернеті.

 Національна дитяча «гаряча лінія» організації «Ла Страда – Україна» щодо захисту прав дітей, безпеки дітей в Інтернеті, насильства щододітей і всіх питань, пов’язаних з дітьми 0 800 500 225 або короткийномер 772. Дзвінки зі стаціонарних телефонів в межах України та змобільних телефонів усіх українських операторів безкоштовні.

 У разі виявлення Інтернет-шахрайства, дитячої порнографії тощо увсесвітній мережі, Ви особисто можете звернутися до кіберполіції запосиланням: https: //www.cybercrime.gov.ua/feedback5-ua

Надавайте дитині відповідно до віку конкретну інформацію про те, що єнезаконним в Інтернеті та де можна отримати допомогу.

Відповіді на найпоширеніші запитання щодо прав людини в онлайн-середовищі, дозволену та заборонену поведінку і контент в Інтернеті,

відповідальність за порушення в мережі, механізми захисту порушених правонлайн Ви можете дізнатися на сайті проекту «Права людини та Інтернет» запосиланням: http: //hr-online.org.ua/ua/faq/zagalni_ pitannya

Якщо Ви батьки підлітка, не кричіть та не карайте його за пошукінформації в Інтернеті на сексуальну тему. Відверто поговоріть з ним про тіпитання, які його цікавлять.

 Сайт проекту благодійного фонду «Здоров’я жінки та плануваннясім’ї» може допомогти Вам підготуватися до розмови з Вашою дитиноюпростатевийрозвитоктасексуальність:http: //www.reprohealth.info/uk/for/teenagers/growing/physiology.

 Телефон всеукраїнської інформаційної лінії 0 800 50 27 57.

P.S. ПРО ЛЮБОВ ДО ДІТЕЙ ТА ІНТЕРНЕТ

 Не варто сердитися на дитину за те, чого самі не дотримуєтесь! Звідки ж їй братиприклад для наслідування?

 Ви можете чути про шкоду Інтернету і залежності від нього. Але часто дитина занурюється у світ комп' ютерних ігор і віртуальний простір тільки тому, що їй невистачає батьківської уваги та любові. Тому варто завжди пильнувати свій спосіб життя, ставлення до дитини та відносини з дитиною. Більше говорити з дитиною про всі її відчуття протягом дня.


Немає коментарів:

Дописати коментар